Via del Nicolau

Guardiola de Berguedà

Una mica d’història...

El 20 d’Abril de 1914 van començar les obres del ferrocarril pel transport de fusta entre Guardiola i Gisclareny, promogut pel Sr. Tomàs Nicolau i Prieto propietari de la serradora de Berga. La construcció de la via era complicada degut a l’orografia, la dura climatologia i la penositat dels treballs manuals. Es van construir túnels i parets de pedra seca (encara visibles) per consolidar la via.

Després de funcionar uns quants anys es va abandonar i va començar una degradació constant del traçat. Als anys 1960-1970 els serveis forestals van reobrir alguns trams per realitzar actuacions d’hidrologia i contenció de l’erosió. Fins l’any 2009 no es va recuperar el camí. Aquesta restauració ha suposat actuacions molt complexes, moltes realitzades manualment o, fins i tot, amb l’ajut d’un helicòpter pel transport de materials en zones de pràcticament inaccessibles.

Descripció

La ruta s’inicia just abans d’arribar a la zona de picnic de Sant Joan de l’Avellanet, on trobareu l’indicador que l’anuncia. Cal agafar el corriol que baixa per l’esquerra amb uns graons i seguir el traçat de l’antic traçat ferroviari que s’endinsa enmig del bosc. El camí transcorre, pràcticament pla o en lleugera baixada. A mida que ens anem apropant a la vila de Bagà travessarem diverses passarel•les, ponts i un túnel excavat a la roca.

En un moment donat, el camí de terra s’acaba i s’arriba a una pista asfaltada coneguda com “el camí de la vinya vella” ja que ens apropa fins al lloc homònim. Poc després de passar un túnel, cal deixar aquesta pista i tornar a agafar la plataforma de l’antiga via que surt que mà esquerra i seguir-la fins a arribar a Guardiola de Berguedà.

Just abans d’arribar a la carretera, un camí a mà dreta s’enfila fins al monestir de Sant Llorenç, visita del tot recomanable abans de continuar la ruta.

Un cop a la carretera, cal agafar-la a mà esquerra (seguint les marques del GR 4.2), creuar el pont del Bastareny i seguir cap al Barri de Terradelles. Des d’aquí el camí que se segueix fins a Bagà és l’antic camí ral que unia Berga i Bagà per la vall del Llobregat.

Arribats a Bagà, val la pena fer una aturada per conèixer l’àmplia oferta cultural de què disposa la vila: fonamentalment, centre Medieval i dels Càtars, Sala de les Pintures del Palau de Pinós, ruta autoguiada pel centre medieval i església de Sant Esteve i també al centre del Parc Natural del Cadí Moixeró.

Per retornar al punt d’origen de la nostra ruta, cal creuar el Bastareny pel pont de la Vila i allí reprendre el camí que havíem seguit a la vinguda.

Per més informació clicar aquí