Guardiola a la Mina de Petroli de Riutort

Guardiola de Berguedà

Descripció de la ruta

La ruta s’inicia a la plaça de l’església de Guardiola de Berguedà. Des d’aquí cal prendre el carrer que marxa en direcció nord, cap a Bagà seguint les marques del blanques i vermelles del GR 4 i grogues i blanques del PR-C 158. Just abans d’arribar al pont del riu Bastareny, cal deixar les marques del GR i agafar el carrer que s’enfila cap a la dreta (C. de la Indústria) marcat només com a PR. En acabar el carrer continua una pista de terra que cal seguir.

A uns 300 metres agafarem un camí que baixa costerut per la dreta. Just aquí cal deixar les marques del PR-C 158 i seguir per unes marques rectangulars de color groc que ja no deixarem fins a la mina de petroli i, de retorn fins a Cal Companyó. Els mateixos propietaris de la finca han col•locat una marques artesanes, sobre fusta, per orientar millor als caminants en alguns trams.

Ben aviat el camí comença a planejar per anar a vorejar uns prats de la finca de Cavallera. En un moment donar, cal estar atents ja que el camí tomba bruscament cap a l’esquerra per trobar unes pistes de desembosc que es van entrellaçant i que anirem seguint fins a Cal Companyó, en uns moments més estretes i en altres més esclarissades. Anem sempre per dintre d’una pineda, primer més esclarissada i després més espessa.

Arribem a Cal Companyó, una antiga casa pairal avui convertida en un petit hotel que també ofereix l’activitat d’equitació, i que en donen fe els rastres de cavall que trobem en els camins més propers a la casa.

Un cop davant de la casa, el camí segueix per la dreta, en direcció est, travessant els prats de davant de la casa, perfectament delimitats per unes parets de pedra en sec més o menys ben conservades. L’antic camí de ferradura ens portarà, pel mig del bosc, fins a la casa de Vilella, avui deshabitada.

Aquest camí més endavant es converteix en un camí de carro que s’endinsa pel bosc i que va perdent el seu caràcter a mida que ens anem apropant al torrent de Riutort per convertir-se en una successió de corriols, antigues pistes de desembosc i camins recentment recuperats. Al llarg de tot aquest recorregut es poden apreciar molt bones vistes de la cara nord de la serra del Catllaràs.

Un cop arribem a la pista formigonada de Riutort, cal seguir-la cap a l’esquerra i en mig quilòmetre, aproximadament arribarem a la mina de petroli de Riutort. Aquesta mina, avui en desús però perfectament condicionada per rebre visites, es pot veure els dissabtes, diumenges i festius en diferents horaris en funció de l’època de l’any.

Retornarem fins a cal Companyó desfent el mateix recorregut que hem fet per arribar aquí.

Un cop a Cal Companyó cal seguir per un corriol que marxa pel nord oest pel mig de les antigues feixes de conreu seguint les marques blanques i grogues del PR-C 158. Ben aviat el camí es va definint fins a convertir-se en un camí de carro perfectament traçat. Quan el camí esdevé una pista forestal, la ruta tomba bruscament cap a l’esquerra per voltar la Roca de la Guilla per la seva base.

El camí es converteix en una pista de desembosc que baixa fortament i que dificulta el pas. Al final de la forta baixada, el camí es desvia cap a la dreta i comença a planejar. A partir d’aquí cal prestar atenció, ja que a uns 500 metres, caldrà deixar el camí per agafar un corriol a mà esquerra. Aquest corriol baixa pel llom fins a trobar la pista que ens portarà directament fins a Cavallera.

Passada la casa, cal seguir per la pista cap a avall fins a arribar novament al carrer de la Indústria i a la plaça de l’església de Guardiola, punt final de la ruta.

Per més informació clicar aquí